Chemia do motocykla
Odpowiednia troska o motocykl jesienią zabezpieczy go przed skutkami długiego postoju i sprawi, że będzie gotowy do jazdy wraz z pierwszymi, cieplejszymi dniami wiosny. Jest kilka kwestii, na które warto zwrócić uwagę.
Czyszczenie
Pozbycie się wszystkich zabrudzeń jest ważne w trakcie sezonu, ale jeszcze ważniejsze po jego zakończeniu. Część brudu wpływa jedynie na estetykę, jednak pył z klocków hamulcowych, olej lub paliwo rozlane na asfalcie itp. stanowią większy problem, ponieważ mogą wchodzić w reakcje z elementami motocykla. Pył z klocków potrafi wżerać się w strukturę felgi, a olej napędowy potrafi odkształcać elementy z tworzyw sztucznych. Dlatego pozostawienie na kilka miesięcy takich zabrudzeń na motocyklu może spowodować, że nie będziemy w stanie ich usunąć. Na szczęście na rynku dostępnych jest wiele preparatów, które pozwalają na skuteczne czyszczenie całego motocykla, praktycznie bez wysiłku. Można w tym celu użyć środków Muc-Off lub S100. Spryskuje się nimi motocykl, odczekuje chwilę i następnie spłukuje wodą. Do trudniejszych zabrudzeń można użyć praktycznej rękawicy lub gąbki pakowanej próżniowo, która nie zajmuje wiele miejsca.
Warto pamiętać też o łańcuchu. Przed smarowaniem warto go odpowiednio wyczyścić. Smar, poza swoim głównym zadaniem, ułatwia też przyleganie brudu. Na dłuższą metę, taki brud w postaci np. piachu może doprowadzić szybszego zużycia łańcucha i zębatek. Współczesne łańcuchy są bardziej zaawansowane od tych z zeszłej epoki i posiadają m.in. uszczelnienia. Dlatego czyszczenie ich naftą nie jest dobrym pomysłem. Lepiej użyć dedykowanych preparatów, które radzą sobie równie dobrze a czasem nawet i lepiej. Znajdziecie takie w ofercie Muc-Off oraz S100. Do zestawu polecam też szczotkę, która czyści łańcuch jednocześnie z trzech stron, co znacznie przyspiesza cały proces.
Konserwacja
Wyczyszczony motocykl warto zabezpieczyć. Dostępne są różnego rodzaju woski, które uwydatniają kolor i ograniczają osiadanie kurzu. Jest to np. preparat Muc-Off Silicon Shine. Jeśli posiadamy matowy lakier, warto wybrać wosk matujący S100 Matt-Wax.
Jeśli lakier w naszym motocyklu wymaga odświeżenia, warto sięgnąć po Muc-Off speed Polish, który poleruje powierzchnię i jednocześnie zabezpiecza warstwą wosku.
Przechowując motocykl w zewnętrznym, nieogrzewanym garażu powinniśmy też zabezpieczyć go przed wilgocią, która może doprowadzić do korozji. Do tego celu sprawdzi się Muc-Off MO94, preparat antykorozyjny zabezpieczający powierzchnie. Tworzy on na motocyklu warstwę odtrącającą wodę, skutecznie chroniącą go nawet przed intensywną wilgocią. Aby usunąć go po zimie, wystarczy użyć któregoś z preparatów czyszczących.
Nie zapominajmy o smarowaniu łańcucha. Obecnie na rynku dostępnych jest wiele pozycji, które możemy dopasować do swoich potrzeb.
S100 125 ER - smar przeznaczony do motocykli o mniejszych pojemnościach
S100 Chain Lube - popularny, biały smar cechujący się wysoką lepkością. Zwycięzca wielu testów
S100 High End - Smar przeznaczony do motocykli o dużej mocy, używanych też m.in. na torach
Muc-Off All Weather - uniwersalny smar przeznaczony do jazdy w każdych warunkach atmosferycznych
Muc-Off Wet Chain - smar o zwiększonej odporności na wodę i wilgoć
Muc-Off Dry Chain - smar przeznaczony do jazdy w suchych warunkach, również w terenie, zwiększona odporność na pył