Jazda w terenie: zbroja i buzer
Strój do jazdy w terenie znacznie różni się od ubrania na szosę. Jedną z największych różnic możemy zauważyć w ochraniaczach. W przeciwieństwie do protektorów mają one inną konstrukcję. Posiadają wstawki amortyzujące uderzenia i pokryte są panelami z tworzywa, które mają ochronić przed przebiciem przez patyki czy gałęzie. Co więcej, w odzieży drogowej, protektory umieszcza się w kieszeniach na barkach, łokciach, plecach, kolanach, biodrach itp. natomiast wszystkie ochraniacze do jazdy w terenie zakładamy bezpośrednio na ciało.
W przypadku ochraniaczy tułowia rozróżniamy dwa rodzaje: zbroja oraz buzer. Oba mają to samo zadanie: mają ochronić w razie zdarzenia. Różnią się jednak konstrukcją, co wpływa na ich funkcjonalność.
Jakie są różnice między zbroją a buzerem?
Buzer chroni najważniejsze fragmenty ludzkiego korpusu: kręgosłup i klatkę piersiową (są wersje bardziej rozbudowane, które posiadają dodatkowe elementy chroniące też ramiona oraz żebra z boku). Można powiedzieć, że jest to minimum ochrony, którą trzeba na siebie założyć, chcąc jeździć w enduro/motocrossie. Buzer nie krępuje ruchów, w większości przypadków ma wiele otworów wentylacyjnych, więc motocyklista nie będzie się w nim aż tak bardzo grzał. Jeśli odczuwamy potrzebę dodatkowej ochrony, możemy dokupić ochraniacze łokci, ale w przeciwieństwie do zbroi, nie będą one na stałe połączone z pozostałymi elementami, więc swoboda ruchów pozostaje bez zmian.
Zbroja posiada znacznie bardziej rozbudowany system ochraniaczy połączonych ze sobą na swego rodzaju "koszulce". Zwolennicy tego rozwiązania uważają, że jest to najlepsza ochrona dla motocyklisty, ponieważ osłania wszystkie ważne części korpusu, czyli plecy, klatkę piersiową, ramiona, łokcie i często też przedramiona. Dodatkowo zbroje posiadają najczęściej zintegrowany pas nerkowy, który poprawia dopasowanie i sprawia, że ochraniacz na plecach pozostaje na swoim miejscu, niezależnie od sytuacji. Przeciwnicy tego rozwiązania zwracają uwagę na to, że nawet najbardziej elastyczna zbroja ograniczy częściowo ruchy motocyklisty, a bardzo rozbudowane, i ściśle przylegające do ciała ochraniacze źle sprawdzają się w upalne dni.
Podsumowując: wybór odpowiedniego elementu zależy od preferencji motocyklisty. Jeśli ktoś ceni sobie komfort i zależy mu na swobodzie ruchów, powinien wybrać buzer. Natomiast dla osób, dla których priorytetem jest pełne bezpieczeństwo, kosztem nieco gorszej wentylacji, polecana jest zbroja.